Hvem er vi?

Velkommen i Børnehuset GAIA!

Børnehuset GAIA er en institution med både vuggestue og børnehave. Det vil sige, at vi har børn i alderen 0 til 6 år. Der er 4 vuggestuegrupper med op til 13 børn i hver gruppe og  4 børnehavegrupper med op til 20 børn i hver gruppe. Vi prioriterer ekstra midler til pædagogisk personale, og bestræber os på, at kunne være op til 4 medarbejdere pr. gruppe, så vi derved bedst muligt kan støtte børnene i deres udvikling, læring, trivsel og dannelse.

I hverdagen prioriterer vi det nære i det store. Det gælder alt fra måden, vi er sammen med børnene på, til ture ud af huset. Vi lægger vægt på, at vi har både tid og ro til at være opmærksomme, nærværende, nysgerrige og omsorgsfulde sammen med børnene, og når vi  tager på ture, besøger vi først og fremmest nærområdet.

Det helt særlige, vi kan byde på, er dels den pædagogiske metode, vi arbejder efter, nemlig Marte Meo-metoden, og dels vores rigtig gode fysiske rammer, som giver os virkelig gode muligheder for at inddele børnene i mindre grupper.

Marte Meo-metoden

Når vi i hverdagen taler om Marte Meo, ved vi alle i huset, hvad vi taler om. Men det gør man ikke nødvendigvis, når man er ny i huset. Marte Meo er en metode, som vi som personale bruger, når vi reflekterer over og arbejder med, hvordan vi bedst kan bringe vores dejlige børn videre i deres udvikling.

Det gør vi via videooptageler, som vi analyserer for at finde frem til, hvad barnet allerede kan, hvad det har brug for at lære, og hvordan vi bedst kan støtte barnet i det. Men vi bruger også Marte Meo-tankegangen i vores dagligdag sammen med børnene, forældre og medarbejdere.

Marte Meo betyder ved egen kraft, og den måde, vi er sammen med børnene på i dagligdagen, skal udvikle dem og styrke dem, så de kan klare små og store opgaver og udfordringer ved egen kraft. Vi tror på, at alle børn har noget at bidrage med - og det er det, vi lægger vægt på, når vi er sammen med børnene.

I praksis betyder det, at selvom vi har en hverdag med rammer og rutiner, lægger vi stor vægt på at der er tid til at være nærværende og opmærksomme, så vi kan følge barnets opmærksomhed og initiativer. Det gør vi blandt andet ved at sprogligt at benævne det, vi kan iagttage, barnet er opmærksom på, for eksempel: "Jeg kan se, at du tegner et blad".

Sproget fylder i det hele taget meget, fordi vi ved, at vi gennem sproget kan styrke relationen mellem barn og voksen. Og ved at benævne for eksempel vores og barnets handlinger og adfærd, støtter vi barnet i at forstå og begribe verden.

De fysiske rammer

Udefra kan man ikke rigtig se det, men noget af det bedste ved vores hus er, at vi har masser af plads. Vores mange  små aktivitetsrum giver gode muligheder for at inddele børnene i mindre grupper og tilrettelægge pædagogiske aktiviteter. Vi har for eksempel tumlerum, musikrum og læserum. Her kan børnene i mindre, trygge grupper boltre sig, fordybe sig i musikken eller dykke ned i bøgerne sammen med en voksen.

Vi ved, at mindre grupper giver mere ro, og derfor er vi så glade for, at vi kan fordele os i husets mange aktivitetsrum, så børnene har plads udfolde sig og udvikle sig i små, trygge grupper. Og det prioriterer vi meget højt i hverdagen.