Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

I GAIA er vi meget opmærksomme på at skabe gode overgange, så børnene oplever det som en tryg og spændende tid, når de skal skifte fra vuggestue til børnehave og igen når de skal begynde i fritidsordning og skole.

Overgang til børnehave

Vi har en fast procedure, som er med til at sikre systematikken for en god overgang fra vuggestue til børnehave. Vi starter 4 uger inden barnet starter i børnehaven, hvor vi besøger børnehavestuen, hvor barnet skal gå og langsomt vænner barnet til børnehavelivet ved at de prøver at lege på børnehavestuen, kommer med på børnehavens legeplads, spiser frokost med børnehaven og er med på deres turdag. Det er afgørende at vuggestuen, børnehaven og forældrene samarbejder tæt om barnets overgang, hvor der er fokus på at gøre det så trygt for barnet som muligt.

Overgang til skole

Sommeren inden de ældste børn i børnehaven skal starte i skole, danner vi vores storegruppe, hvor alle de kommende skolebørn er med. Storegruppen mødes en dag om ugen og laver aktiviteter sammen, som gør børnene parate til at starte i fritidsordning og skole. Det gør vi blandt andet ved at fokusere på venskaber, relationer og fællesskab, så børnene bliver klar til at danne nye relationer til deres kommende klassekammerater.

Derudover tager vi på besøg hos områdets nærmeste fritidsordning, så børnene kan få stillet deres nysgerrighed på, hvordan sådan et fritidsordning egentlig ser ud, hvem de voksne er, og hvad man laver der.