Dagens gang i vuggestuen og børnehaven minder meget om hinanden. Den største forskel er, at børnene i børnehaven er mere sammen på tværs af stuerne, da de i højere grad har brug for at være sammen, lege og knytte venskaber med flere børn.
Morgen
GAIA åbner klokken 7. Vi lægger vægt på en rolig start på dagen, og vi lader børnene finde ind i det tempo, de har brug for. De børn, der er sultne, kan få morgenmad, men ellers er morgenen kendetegnet af rolige lege og sysler.
Omkring klokken 9 holder vi samling i vuggestuen, hvor vi får en lille formiddagssnack. Vi har tit vores legeposer med - det er poser med ting i, som børnene kan have i hænderne og røre ved, mens vi har samling. I børnehaven er der mulighed for en formiddagssnack, men vi venter med samlingen til inden frokost, hvor vi synger, læser og taler med børnene om hvad vi er optaget af, så børnene bedre kan lege uden forstyrrelser.
Formiddag
I løbet af formiddagen deler vi os ind i mindre grupper og fordeler os i huset, på vores to legepladser og nogle gange tager vi på tur. Vi bruger vores aktivitetsrum og legepladserne, når vi tumler, leger, læser, spiller musik mm. Rammerne for formiddagen er faste, men vi kigger også på, hvad der er brug for for den enkelte gruppe, når vi går i gang med dagens lege og aktiviteter.
Vi har også fokus på forskellige sanselege - vi leger med vand på badeværelset, eller vi mærker, hvordan vådt sand og tørt sand føles. Børnene er altid meget begejstrede, når der er sanselege på programmet.
Nogle gange tager vi også på tur, for eksempel i vores ladcykler til Amager Fælled eller Amager Strand. Børnehavebørnene kommer også lidt længere væk. Vi kan tage på ture til Den Blå Planet eller i Zoologisk Have. Når vi er på tur, tager vi nogle gange madpakker med, som køkkenet smører til os.
Frokost
Klokken ca. 10.45/11 spiser vi frokost. Vi inddrager børnene så meget som muligt, både i forberedelsen af måltidet, og mens vi spiser. Børnene er med til at dække bord, og de øser og hælder selv op - selvfølgelig alt efter hvad de kan, og hvor de er i deres udvikling. Frokosten er et naturligt samlingspunkt for os og en rigtig god anledning til at få talt sammen.
Vi voksne er værter for det gode måltid. Det vil sige, at vi sørger for den gode stemning og inddrage børnene i måltidet. I vuggestuen lader vi børnene opdage maden med alle sanser - for det er den måde de lærer og udvikler sig på. De får lov til at undersøge maden, inden de putter den i munden, så de kan lære, at der er forskel på, hvordan et salatblad og en tomat ser ud, føles og lugter. Vi bruger også nysgerrigheden meget under frokosten for at styrke børnenes madmod.
Når et barn i vuggestuen er færdig med at spise, får det lov at rejse sig og stille og roligt sætte sig hen og fx læse i en bog. I børnehaven er der mere samtale og dialog hvilket betyder at børnene sidder lidt længere ved bordet.
Eftermiddag
Børnenes dagsform og behov kan være meget forskellige, og det tager vi hensyn til. Især i vuggestuen, hvor børnene sover, når de er trætte. Og de børn, der ikke er trætte, samles for at hvile sig og få lidt ro på. I børnehaven er børnene ikke så trætte, men kan alligevel have brug for en pause. Derfor har de mulighed for at hvile sig og lave forskellige rolige aktiviteter og lege eller har dialogisk læsning, når vi kommer ind efter at have været på legepladen, hvilket vi gør hver dag efter frokost.
Eftermiddagen foregår enten på legepladsen eller indendørs, og i takt med at børnene i vuggestuen vågner, får de tilbudt eftermiddagsmad, for eksempel friskbagt brød, frugt eller grønt. I børnehaven samles vi om eftermiddagsmaden i mindre grupper. Det kan enten være ude på legepladsen eller inde på stuen.
Når vi har spist går vi enten ud igen (hvis vi altså ikke spiser udendørs), eller vi fordeler os igen i vores aktivitetsrum i mindre grupper eller leger på stuerne i børnehaven.
Vi har åbent til klokken 17 mandag til torsdag. Fredag lukker vi klokken 16.