Forældresamarbejde

Forældresamarbejdet er vigtigt for at vi kan give børnene den trivsel, tryghed og læring, som vi ønsker her i GAIA. Derfor sørger vi for, at der er tid til den daglige dialog med jer forældre – både den, som foregår, når I afleverer og henter, men også kommunikationen på vores forældreintra, Aula, og på sms.

Mange ting kan påvirke jeres barns dagsform, og derfor vil vi meget gerne høre, hvis jeres barn har haft en svær morgen, eller der sker noget i jeres familie, som påvirker jeres barns humør. På den måde kan vi bedre forstå og tale med barnet, hvis humøret pludselig dykker i løbet af dagen.

Vi gør også meget ud af at holde jer informeret om, hvordan jeres barn har det her i GAIA. Det er nemlig vigtigt for os, at I føler jer trygge, og derfor sørger vi selvfølgelig altid for at give jer besked, hvis jeres barn for eksempel ikke bliver glad igen efter en svær aflevering.

En del af vores kommunikation foregår på Aula, hvor vi sender beskeder om stort og småt ud til jer i dagligdagen. Vi deler billeder fra vores hverdag og sender information ud om ture, forældremøder og særlige arrangementer. Vi ved, at Aula for nogen kan være svært at komme i gang med at bruge, og derfor hjælper vi jer selvfølgelig i gang, så I kan bruge intranettet og modtage vores beskeder der.

Forældresamtaler

Udover den daglige dialog og de samtaler, vi holder efter behov, har vi også tre faste samtaler med jer forældre, mens jeres barn er her i GAIA.

• Første samtale holder vi, når jeres barn har været i GAIA i omkring tre måneder. Til denne samtale kan vi tale om, hvordan den første tid er gået, og hvordan jeres barn er faldet til og trives på sin nye stue.
  • Vi har en samtale igen, inden jeres barn skal begynde i børnehave, hvor en pædagog fra både vuggestuen og børnehaven er med, og vi taler om overgangen fra vuggestue til børnehave.
  • Den sidste samtale har vi i tiden op til, jeres barn skal begynde på fritidshjem, så vi kan tale om, hvordan vi og I bedst muligt kan klæde jeres barn på til den nye hverdag.

Forældremøde

Vi har et fælles forældremøde hvert efterår, hvor vi mødes på tværs af stuerne og taler om, hvad der optager os pædagogisk, og hvordan I derhjemme kan støtte op om det. Forældremøderne er også en oplagt anledning til at være nysgerrige spørge ind til mere overordnede ting om GAIA og vores pædagogik, og I kan fortælle os om, hvad I synes der kunne være brug for.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i GAIA. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Formand for vores forældreråd er Vicky Garner Tøttrup, som er forælder i børnehaven.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.